درباره ما
وبلاگ اختصاصی انجمن عمرانی
ایجاد کننده وبلاگ :

 
آمار بازدید
 


بسم الله الرحمن الرحیم  موضوع : « گفتگو با مخترع و مبتکر  کرد   « کاک فریدون  محمدی » جوانی از دیا ر جوانرود در استان کرمانشاه »

 

فریدون محمدی جوانیست جویای نام که از دل شاید محروم ترین دیار کشور عزیزمان ایران برخواسته .جایی که حتی کمتر کسی از خطه ی کردستان نام آن را تاکنون شنیده . بله ایشان متولد روستای مرزی «پوینه» در غربی ترین قسمت شهرستان جوانرود در استان کرمانشاه است. این جوان نمایند ی مردم دیاریست که در نهایت محرومیت وکمبود موفق شده تمام ناهمواری ها و ناملایمت های دوران را پشت سر گذاشته و با رشادت هرچه تمام تر خود را بر قله های رفیع افتخار و عزت  بالا کشد. ایشان مخترع و مبتکر برتر استان کرمانشاه در سال 89 می باشد .هدف از این گفتگو آشنایی با این جوان مخترع و معرفی  ابتکارات و اختراعات  غرورآفرین ایشان به افکار عمومی کردستان وعموم مردم ایران است .

برای شروع لطفا بطور مختصر خودتان را معرفی بفرمایید ؟

بسم الله الرحمن الرحیم. بخاطر اهمیت دادن به نخبگان جامعه ی کرد واهل سنت ایران نهایت قدردانی و تشکر خویش را ازشما دلسوزان دارم . بنده«فریدون محمدی»  متولد روستای دور افتاده و محروم «پوینه » یکی از روستاهای مرزی شهرستان جوانرود می باشم که تحصیلات دوره ی ابتدایی ام را در آنجا در حسرت داشتن کمترین امکانات آموزشی وپرورشی به اتمام رساندم .از آن به بعد آواره ی غربت شدم و مقاطع راهنمایی ومتوسطه را دور از خانواده ادامه دادم تا اینکه به لطف خدا در رشته جغرافیا ی برنامه ریزی روستایی قبول و وارد دانشگاه زنجان شدم .در حال حاضر هم بعنوان دبیر در دبیرستانهای شهرستان جوانرود به تدریس مشغولم وهمزمان دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیای برنامه ریزی روستایی دانشگاه تبریز می باشم .

سوال :  اولین جرقه های ابتکار و خلاقیت در ذهن  کاوشگر شما چه زمانی  حادث گردید؟ بعبارت دیگر شما از چه زمانی به  وجود استعداد کشف و اختراع در وجود خودتان پی بردید؟

اگر انسان یک روز از عمرش را بدون تغییر مثبت و گامی به جلو سپری نماید  بدانید که آن روز روز مرگ واقعی اش محسوب می گردد .انسان باید هرآن در اندیشه ی ادای تکلیف و مسئولیت و ماموریتش در زندگی باشد و نباید دست رو دست گذاشت و شاهد استیلای کشنده ی روزمرگی بر ذهن وروان و رفتارش بود .

  برای شروع و تولدی دوباره در زندگی باید گفت که  «من می توانم » .پس  اولین گام بنده در راه  ابتکار و خلاقیت و آفرینش «انقلاب درونی » بود . با رخ دادن تحول در درون محالست که شاهد ایجاد تحول در محیط بیرون نباشیم و دیر یا زود آثار و نشانه هایش فاش می گردد.

بنده پس از  مشقت های بسیاری که برای ورود به دانشگاه متحمل شدم، با خودم عهد بستم که نباید نسبت به دنیای اطرافم بی تفاوت و بی مسئولیت باشم ، بلکه باید بدنبال  گشودن افق های نوی در عرصه ی زندگی انسانی بود . خوشبختانه در دانشگاه با دانشجویانی آشنا شدم که هر کدام در رشته و تخصص خود بسیار فعال و مستعد بودند واین انگیزه ام را دو چندان کرد . در این شرایط بود که  سخت در جستجوی مسیرها ی نوی بودم که کسی قبلا آن را تجربه نکرده باشد ، وحس کردم می توانم چیز تازه ای بیافرینم  که کسی قبلا به آن نرسیده است .راههای بسیاری را بصورت آزمایش و خطا تجربه نمودم که بسیاری از آن مسیرها غلط بودند و به ثمر نمی رسیدند  .طبیعیست که جستجوی ایده ها و طرح های نو با مشقت و سختی و موانع و کارشکنی های بسیاری همراه است .آدم هایی سر راه آدم سبز می شوند که کارشان فقط طعنه زدن و دلسرد نمودنست و بس .اما مهم آغاز حرکت  است .حرکتی که به شنا در دریایی عمیق شباهت دارد که مطمئن باشی در آن غرق نخواهی شد بلکه روزی شنا کردن را یاد می گیری و در ژرف ترین اعماق به غواصی هم می پردازی . اولین کار م تالیف کتابی با عنوان «فلسفه  جغرافیا » در سال 85 بود که آن را در جشنواره ملی حرکت در سال 87  ارائه کردم و با استقبال خوبی در این جشنواره مواجه شد و بعنوان اثر برگزیده معرفی گشت  و جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران هم مسئولیت انتشار این اثر را عهده دار شد .در دانشگاه زنجان به سبب در دسترس بودن کارگاه های فنی متعدد در رشته های مختلف زمینه های بروز ابتکارم بیشتر از قبل فراهم شد. واینجا عنصر امکانات بروز خلاقیت و نقش آن در تولید علم وفناوری برای ما روشن می شود .باید شخص مبتکر وخلاق را در معرض امکانات فنی مختلف قرار داد تا استعدادهای نهفته در درونش به بیرون تراوش نماید  .

  سوال :    چه ظروف و امکانا تی لازم است تا یک فرد مبتکر و خلاق بتواند در آن ظروف و     فضا استعدادهای بالقوه اش را به فعلیت برساند؟

در میان دانش آموزان و دانشجویان ما بسیارند افراد مستعدی که در صورت شناسایی آنان از طرف یک نهاد ومرکزمختص پرورش این استعدادها می شود انتظار شکوفا شدن توانایی هایشان را در آینده داشت .اما شرط اول در این فرایند ، «فرهنگ سازی »ست ؛بدین معنا که در نهاد آموزش و پرورش ما در میدان عمل و نه فقط شعار توخالی وبی ارزش باید امر «ابتکارات و خلاقیت » تبدیل به فکر وفرهنگ غالب دانش آموزان ما شود و سنگینی مسئولیت این فرهنگ سازی و تغییر نگرش روی دوش معلمان و دبیران دلسوزماست که در تعامل با دانش آموزان سر کلاس های درس همیشه مقداری از برنامه کلاسی را به ترغیب و تشویق آنان اختصاص دهند و محرکی گردند که جوانان ونوجوانان ما را به سوی  جستجوی علم و فناوری و صنعت رهنمون سازند.بعلاوه شناسایی افراد خلاق ومستعد و در مرحله ی بعد هدایت وراهنمایی مستمر این ذهن های خلاق مهمترین کاریست که باید بدان توجه ویژه داشت .در واقع بسیارند نوجوانان و جوانانی که سرشار از استعدادند اما خودشان نمی دانند که از کجا باید شروع کنند وچه مراحلی را طی نمایند تا در مسیر صحیح که همانا به فعلیت رسیدن استعدادهایشان است قرار بگیرند .

شرط اساسی دیگر توسعه ی هدفمند کارگاه های فنی در رشته های مختلف است بگونه ای که اگر افراد خلاقی توسط دلسوزانی کشف و شناسایی شوند بشود که این افراد را جذب آن مراکز وکارگاه ها که همانا ظرف وشرایط بروز هر استعدادی ست ، نمود . با در دسترس بودن ابزار و امکانات کار، ذهن های خلاق شروع به حرکت و جولان می نمایند و هر استعدادی به دنبال مسیر مورد علاقه خویش می رود .

لطفا  از طریق این رسانه به معرفی ابتکارات و اختراعات و فعالیت های علمی خود بپردازید تا مردم بیشتر در جریان فعالیتهای شما قرار گیرند ؟

1)      تالیف کتاب «فلسفه جغرافیا » که توسط جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران منتشر شد

2)     ثبت اختراع دستگاه جدول کش وکادر کش مکانیکی کاغذهای a4 تا قطع a0است .این کار از طریق رایانه امکان پذیرست اما بنده آمده ام انجام این کار را تحت فرمان دست انسان قرار داده ام واین امکان را فراهم می سازدکه طراحی با انواع قلم های متنوع در رنگهای متنوع بر روی کاغذهایی در سایزهای گوناگون انجام پذیرد .علاوه بر آن ما «بازوهای مکانیکی » بر روی این دستگاه نصب کردیم که اشکال هندسی دیگری را هم می تواند ترسیم نماید .خوشبختانه مرکز رشد دانشگاهی و پارک فناوری دانشگاه زنجان حمایت خوبی از این طرح نمود و مقداری از هزینه آن را هم تقبل نمود و نمونه ی ساخته شده آن اکنون در دانشگاه زنجان در معرض دید عموم قرار دارد .ان شاء الله روزی این دستگاه را در کارگاههای فنی دانشگاههای کشور و خصوصا کردستان ببینیم .

3)     کار بر روی «فرآوری نان» است .نان بعنوان یکی از ارکان ثابت موجود در سبد غذایی مردم ما از اهمیت بالایی برخوردارست .اساس کار ما در این طرح اینست که ما از طریق تزریق اکسیژن به داخل دستگاه های پخت نان در خبازی ها قصد داریم مقدار نان بیشتری را از همین مقدار آرد وخمیر موجود بدست آوریم .با این کار هم کمیت و هم کیفیت پخت نان رشد قابل ملاحظه ای خواهد داشت .از نظر کمی از هرکیلو خمیر بجای 700 گرم نان ما 740گرم نان به دست خواهیم آورد. شاید در نگاه اول رشد کمی 40گرم نان چیز ناچیزی به نظرآید ،اماشما تصور کنید که اگر هر نانوایی در کل کشور ایران روزانه 10کیسه آرد 40کیلویی مصرف داشته باشد ،40ضرب در 10 ضرب در تعداد55000خبازی فعال در کل کشور، متوجه می شوید که خروجی افزایشی آن چقدر خواهد شد . از نظر کیفی هم با آزمایشات متعددی که روی خمیر نان انجام داده ایم هم رنگ نان خوشرنگ تر و هم مدت ماندگاری نان بیشتر خواهد شد .نکته ظریفی که ما روی این طرح انجام داده ایم حجیم تر نمودن نان است از همان مقدار خمیر که هدف ما «کاهش نا محسوس نان » برسر سفره مردم است ؛یعنی با حجیم شدن نان عملا  در مصرف آن هم صرفه جویی می نماییم .

البته متاسفانه بدلیل کمبود منابع مالی هنوز نتوانسته ام آن ابتکارم را ثبت نمایم چون برای این کار نیازمند خرید دستگاه های گران قیمتی هستم که از توانم خارج است.اساس طرح نوشته شده و آماده است و آن را خدمتی بزرگ به جامعه بشری می دانم . به یاری خدا و مساعدت مالی دلسوزان وخیرین  ان شاءالله بتوانیم آن را ارائه نماییم .

4)     آخرین کاری که معرفی می نمایم اختراع بازی است شبیه بازی شطرنج به اسم  بازی «پوینه». علت نام نهادن این اختراعم به اسم زادگاهم یعنی «پوینه» اعتراض نمادینیست به تخلیه ی این روستا  از سکنه که ضربه روحی شدیدی به بنده است که ایام شیرینی از عمرم را در آن سپری نموده ام  وخاطرات فراموش نشدنی از آن دارم .اما بازی «پوینه» ؛ ایده ی این بازی فکری 3سال پیش به ذهنم خطور کرد. بازی شطرنج نماد تمدن ماقبل صنعتی شدن جهان است که مفاهیم بنیادی دراین بازی کشت و کشتار و حذف و جنگ وجدال های تاریخ وتمدن کهن را در اذهان تداعی می نماید .بنده فکر کردم اثری ارائه نمایم که نمادها و مفاهیم تمدن و فرهنگ بعد صنعتی شدن در آن متجلی شود .کاری بس سنگین اما باارزش که اوایل خواستم کتابی را در این زمینه تالیف نمایم وحتی قدم های بزرگی را هم در این زمینه برداشتم ،اما از آن منصرف شدم .دنبال رسانه بهتری بودم . سراغ ورزش رفتم ،موسیقی را تجربه نمودم و راههای متعدد که هیچ کدام نیاز مرا برآورده نساختند .تا اینکه ایده ی این بازی به من الهام شد، ایده ای نوو بازی نواز بازی های فکری .این بازی در صفحه ای شبیه صفحه ی شطرنج انجام می شود بااین تفاوت که بجای کشتن و حذف رقیب در وسط صفحه نقطه ی اوجی طراحی نموده ام با رنگ مشخص که هر کدام زودتر به آن برسند برنده ی مسابقه اند .هرطرف این بازی دارای 7مهره است که برخلاف شطرنج روش های نا محدودی برای چیدمان آن مهره ها وجود دارد .98304روش برای چینش مهره ها در این بازی وجود دارد که این آزادی عمل غنای این بازی را نمایش می دهد که  به یاری خدا قصد دارم آن را درثبت رکوردهای گینس در بازی های فکری به ثبت برسانم.   برخلاف بازی شطرنج اساس کار در این بازی تعامل و همزیستی و رعایت حقوق رقیبان مطرح است در حالیکه در شطرنج اساس جنگ وجدال وحذف رقیبان ارزش است . توضیح بیشتر قوانین و ویژگی های این بازی در این مقال نمی گنجد همین کافیست که بدانید بدنبال ثبت جهانی این بازی فکری هستم .

این افتخاریست برای جا معه  کرد و اهل سنت ایران که فرزندی چنین فرهیخته اش  بازی فکری را «اختراع »نموده که در آن مفاهیم حقوق بشری و آزادی وبه رسمیت شناختن رقیبان و همزیستی مسالمت آمیز با آنان به شکلی نمادین تعبئه شده باشد و به نمایندگی از فرهنگ وتمدن امروز جهان بازی را طراحی نماید که مظاهر انسانی تر در آن تجلی یابد .

سوال : کاک فریدون شما تاکنون در چه همایش هایی شرکت نموده اید و استقبال آن  همایشها از طرحهای شما به چه شکلی بوده است؟

1)کسب عنوان نفر برتر جشنواره ملی حرکت که در تهران پایتخت در سال 87 برگزار گردید که در آن جشنواره کتاب «فلسفه جغرافیا» را ارائه نمودم که لوح تقدیر وزیر علوم و تحقیقات و فناوری  را بهمراه تندیس جشنواره دریافت نمودم .

2)شرکت در جشنوار ملی نخبگان ایران به اسم جشنواره فجر در سال 88

3)شرکت در جشنواره ستاد پژوهش در سالهای 88و 89 و دریافت لوح تقدیر در این جشنواره ها بعنوان پژوهشگر برتر استان کرمانشاه

ان شاءالله در جشنواره جوان خوارزمی امسال بتوانم شرکت نمایم که با ارائه بازی «پوینه » موفقیت در آن دور از دسترس نخواهد بود

س: شما چا موانعی برسر راهتان در این مسیر مبارک وجود دارد که موجب کندی و یا رکود کارتان می شود ؟

اولین مانع نبود منابع مالی در این کار است که در واقع دست و بال ما را بسته و مجال بسیاری از اقدامات و ارائه طرح های نو در فضایی آرام و بی دغدغه را از ما گرفته .دومین مانع قوانین و مقررات مشکل ساز در راه ثبت اختراع مخترعین جوانست که باز به مسائل مالی برمی گردد .بعنوان مثال برای ثبت اختراعی باید مبلغ 500000تومان به مرکز ثبت اختراعات واریز گردد . خوب شما تصور بفرمایید جوانی دانشجو که دغدغه علمی وتولید اختراع و ابتکار دارد همزمان 10طرح برای ثبت در دست دارد از کجا  پنج میلیون تومان بیاورد که این طرح ها را ثبت نماید ؟ در نتیجه رکود و دلسردی مخترعین جوان را تهدید می نماید .انتظار ما از وزارت علوم این است که قوانین دست و پاگیر شان را در راستای تشویق و ترغیب بیشتر  امثال ما برای امر پژوهش و ابتکار و اختراع اصلاح نمایند .

سوال :نقش خیرین و ثروتمندان خیر  کردستان را در جهت حمایت مالی از طرحها و ابتکارات مبتکران کرد چگونه ارزیابی می کنید؟

بنده به ثروتمندان منطقه در این کار ملی و زیربنایی نمره ی صفر می دهم .متاسفانه بنده تاکنون از هیچ منبعی و هیچ شخص خیر و سرمایه داری مساعدتی دریافت نکرده ام  ؛اگر بصورت واقعی به این مساله بنگریم درمیان مردم ما فقط کمک به احداث مسجد جاافتاده وبس .در حالیکه به اعتقاد بنده کمک مالی به ثبت یک اختراع از ساخت یک مسجد برتر است .باید نگرش ما نسبت به مظاهر امرخیر متحول شود و از حیطه ی محصور مسجدسازی خارج وبه مدرسه سازی ،ساخت کتابخانه و خصوصا به ساپورت مالی مخترعان جوان و باانگیزه سرایت پیدا کند .بنده از طریق این منبر ورسانه کردواهل سنت ایران دست یاری بسوی خیرین وسرمایه داران دلسوزی دراز می کنم و انتظار دارم بنده وامثال بنده را در این مسیر یاری نمایند .

سوال :    کاک فریدون می خواهم در پایان ذهن  شما را از حیطه ابداع و خلاقیت در سخت افزارها به ابداع و خلاقیت در استراتژی های اجتماعی و سیاسی درگیر سازم . به نظر شما بعنوان شخصیتی خلاق و نوگرا نیروهای سیاسی اجتماعی موجود در کردستان ایران چگونه می توانند  از دو جریان «اسلامگرایی کردی » و «ملی گرایی کردی » معجونی بسازند که در آن «انسان کرد» به آینده اش امیدوارتر گردد و چشم انداز روشنی برای توسعه ی پایدار کردستان در آن دیده شود؟

به اعتقاد بنده اسلامگرایی و ملی گرایی کردی در کردستان ایران نمی توانند هیچ تضادی با هم داشته باشند وفرهنگ جامعه ما دلیل این مدعاست .بعنوان مثال لباس کردی بعنوان نمادی از فرهنگ وتمدن کردستان هر دو جنبه ی کرد بودن و مسلمان بودن ما را به زیبایی و خلاقیت هرچه تمام ترترسیم نموده . این لباس خود بزرگ ترین دعوتگرست که ملی گرایان و اسلامگرایان کردستان را دعوت به آشتی و صلح وهمزیستی و برادری می نماید .در لباس کردی اصل ثابت «حجاب »بعنوان پوششی بسیار محترمانه برای زن کرد نهفته است .بنابراین می شود از این دو منبع پربار استراتژی هایی را به نفع عموم مردم کردستان خلق و بازتولید نمود .



CopyRight © 2011 - 2012 salas Group , All Rights Reserved
تمامی حقوق متن ها، تصاویر مربوط به این سایت می باشد و استفاده از آن ها با لینک دادن به سایت مجاز می باشد.

صفحات پاپ آپ